JUSTIFICACIÓ

 

 

 

 

JUSTIFICACIÓ

Aquest treball es va forjar arrel de d’esbrinar que la mainada de classe no sabia ni la meitat de contes, llegendes, històries... que a casa ens havien explicat. Llegendes de sempre, de les que t’expliquen una vegada i ja la saps per a tota la vida perquè et frapa.

 

Doncs, a arrel d’aquest diagnòstic vam estar pensant com transmetre aquesta cultura popular tan nostra alhora que fomentavem el gust per la lectura.

Així vam començar a donar-hi tombs i vam acabar pensant en una cacera del tresor. Els alumnes, a mesura que coneixen les províncies i llocs determinats, han d’anar descobrint de quina llegenda es pot tractar, fins que finalment se’ls presenta. Mentre descobrim algunes de les llegendes catalanes, anem coneixent altres aspectes del nostre país.

 

 

Es tracta d’un projecte a on es treballa un vocabulari determinat, paraules clau que surten a cada pantalla de les diferents províncies, unit sovint, a la seva etimologia, geografia concreta, o senzillament per conèixer el significat. Alhora es fa un treball de coneixement de les províncies i comarques catalanes, d’aquesta manera s’afavoreix una aproximació a la zona geogràfica de la llegenda.

 

En aquest treball han de buscar per internet, mitjançant els links que se’ls dóna. Han de sintetitzar, comprendre i seleccionar la informació concreta que se’ls demana. Han de reflectir-ho en un processador de textos.

Per tant es treballen diversos aspectes com:

ü  Cerca per internet

ü  Lectura comprensiva

ü  Discriminació i síntesi d’informació

ü  Llengua catalana, vocabulari, oral i escrita.

ü  Geografia, descoberta del territori.

ü  Ofimàtica, processador de textos

 

En acabar el procés s’elaborarà un dossier i es farà una gravació per part dels grups, de les llegendes treballades.

 

 

OBJECTIUS

 

§  Conèixer algunes de les llegendes catalanes.

§  Fer una aproximació a la geografia de Catalunya.

§  Familiaritzar-se en la recerca per internet.

§  Aprendre a discriminar la informació més rellevant.

§  Sintetitzar conceptes extrets de diferents fonts d’informació.

§  Afavorir la col·laboració i el treball en grup.

§  Valorar la riquesa cultural i històrica del nostre país.

§  Utilitzar eines ofimàtiques.

 

DESENVOLUAMENT I TEMPORALITZACIÓ

 

Els alumnes, organitzats per grups, hauran d’anar província per província per descobrir quines llegendes amaguen.

 

 

En un primer moment caldrà que facin una aproximació i recerca de la província. Seguidament faran les tasques relacionades amb cadascuna de la llegenda. Cada llegenda va precedida per una paraula clau. Mitjançant aquesta paraula hauran de descobrir de quina llegenda es tracta. Primerament hauran d’anar responent un seguit de preguntes per tal que entenguin i els duguin a la llegenda.

 

El treball final serà fer un recull de llegendes agrupades per províncies.

Finalment cada grup gravarà una llegenda.

 

 

Aquest projecte es durà a terme a les hores d’informàtica, per la facilitat d’utilització d’internet i d’eines ofimàtiques. Setmanalment es destinarà una hora. El treball es realitzarà durant el segon trimestre i un cop s’hagin anat descobrint les llegendes es realitzarà un petit treball a l’hora de lectura diària.

 

CRITERIS D’AVALUACIÓ

 

En finalitzar s’haurà de presentar el dossier amb el qüestionari omplert. Tanmateix en finalitzar la Cacera del Tresor, els alumnes hauran d’omplir un full d’autoavaluació.

 

·      Explicar qualsevol llegenda de manera ordenada i coherent.

·      Localitzar les províncies de Catalunya.

·      Conèixer les comarques de Catalunya.

·      Discriminar i sintetitzar informació rellevant.

·      Reflectir coherentment el què s’ha entès.

·      Valorar la cooperació i col·laboració entre els membres del grup.

·      Aplicar amb fluïdesa les eines ofimàtiques.

 

Aquest projecte és transversal pel que fa a les competències. Es treballa la competència lingüística, la competència digital i la competència social i cultural. La metodologia emprada afavoreix el desenvolupament del treball autònom dels alumnes, tot i que el mestre/a farà de guia.